Praktikertjänsts årliga utmärkelse Guldhjärtat har i år tilldelats Vårdcentralen Bohuslinden i Strömstad, Hagmans Tandvård i Varberg och Vårdcentralen Bålstadoktorn i Bålsta. Utmärkelsen – som delas ut i kategorierna Kvalitet, Ledarskap och Innovation – har instiftats för att utveckla vården och lyfta fram förebilder inom tandvården och hälso- och sjukvården.

För att utveckla vården och lyfta fram förebilder har vårdföretaget Praktikertjänst instiftat den årliga utmärkelsen Guldhjärtat, som delas ut i kategorierna Kvalitet, Ledarskap och Innovation.

Alla cirka 6 700 medarbetare har varje år möjlighet att nominera kandidater eller projekt och i varje kategori väljer sedan juryn tre finalister. I år överraskades vinnarna när Praktikertjänsts vd och koncernchef Carina Olson på plats på varje mottagning lämnade över utmärkelsen till respektive vinnare.

– Att vara verksam som delägare och verksamhetschef inom Praktikertjänst bygger på eget ansvar för både medicinsk och ekonomisk utveckling. Inom Praktikertjänst behövs också affärsmässighet och förmåga att leda, ta initiativ och fatta beslut, säger Carina Olson, vd och koncernchef, Praktikertjänst.

Guldhjärtat delas ut i tre kategorier som bygger på Praktikertjänst värderingar Professionalism, Nytanke och Omtanke. Bland de över 40 bidrag som skickades in valde juryn följande vinnare:

  • Innovation – Charlotte Ericson, distriktsläkare och verksamhetschef, och Marcus Jangsjö, astma/kol-sjuksköterska, Vårdcentralen Bohuslinden i Strömstad.
  • Kvalitet – Johan Hagman, tandläkare, Hagmans Tandvård i Varberg.
  • Ledarskap – Vårdcentralen Bålstadoktorn i Bålsta med fysioterapeuten David Zehlertz samt distriktsläkarna Jill Boman, Satu Höglund och Gunilla Liljedahl.

– Vi hade många starka bidrag att välja bland och utse bara en i varje kategori var oerhört tufft. Jag vill rikta ett varmt grattis till vinnarna och alla bidragen som nominerades. Guldhjärtat visar tydligt att vi lyckas leverera och leva upp till våra värderingar, säger Carina Olson.

Jurymotivering kategori Kvalitet (Hagmans Tandvård)

Alla branscher behöver eldsjälar som vill förenkla, förnya och förbättra både det mest grundläggande och det mer avancerade. Hagmans Tandvård i Varberg med tandläkare Johan Hagman i spetsen är en sådan eldsjäl.

Genom stort engagemang har Johan bland annat bidragit till att modernisera komposittekniken i den svenska tandvården. Genom praktiskt inriktade kurser och föreläsningar delar han också med sig av sina djupa kliniska kunskaper och motiverar allmäntandläkare att genomföra bättre tandvård i vardagen.

Hans arbetssätt förenklar för tandläkaren genom att fokusera på rätt metoder och rätt material vid de rätta tillfällena.

Praktikertjänst delar ut priset till Johan Hagman